My buzzzzing space

Wednesday, September 3, 2014

Kedudukan Solat Sunat

Kedudukan / ranking solat sunat ini adalah bagi solat sunat yang tidak berjemaah

(1) Ranking pertama adalah Solat Sunat Witir. Satu rokaat witir lebih afdhal dari dua rokaat tahajud dan dua rokaat solat sunat rowatib sebelum subuh.Bilangan rokaat bagi solat witir tidak boleh melebihi dari 11 rokaat.

(2) Ranking kedua adalah solat sunat  rowatib iaitu solat yang mengiringi solat fardhu. Bagi solat rowatib ini terdapat dua kategori iaitu yang munakahat dan ghairo munakahat. Yang munakahat ini tidak ditinggalkan oleh Rasulullah. Berikut adalah 10 rokaat solat sunat rowatib yang munakahat :
 
    (i)  2 rokaat sebelum solat subuh - yang paling afdhal  diantara kesemua solat sunat rowatib
    (ii) 2 rokaat sebelum solat zohor / jumaat
    (iii) 2 rokaat selepas solat zohor / jumaat
    (iv) 2 rokaat selepas solat maghrib
    (v)  2 rokaat selepas solat isy'a

solat sunat rowatib sebelum solat maghrib adalah ghairo munakahat

(3) Ranking kedua adalah solat sunat terawikh. Bilangan rokaat terawikh tidak boleh melebihi 20 rokaat, namun diperbolehkan untuk 36 rokaat di Madinah, tapi yang paling afdhal adalah 20 rokaat. Waktu solat terawikh adalah sesudah solat isy'a sehingga terbitnya fajar.

* Solat sunat lebih rowatib lebih afdhal dari solat sunat terawikh, namun dilihat pada masyarakat kita, solat terwaikh ini lebih diutamakan. Ini kerana masyarakat sendiri kurang faham, disebabkan ramai yang melihat dari perspektif suasana, namun tidak dilihat dari perspektif ilmu itu sendiri.

(4) Ranking keempat adalah solat sunat dhuha. Bilangan rokaat yang paling minimun adalah 2 rokaat dan tidak pula boleh bilangan rokaat dilebihkan sehingga 12 rokaat. Sesungguhnya dinyatakan bahawa 4 rokaat lebih baik dari 2 rokaat. Nabi bersabda jika dikerjakan solat sunat dhuha10 rokaat, nascaya pada hari tersebut tidak disuratkan dosa keatasnya. Jika dibuat 12 rokaat akan dibinakannya sebuah mahligai di syurga.


0 comments:

Post a Comment