Wednesday, March 23, 2016

Shortnote Kuliah

Assalamualaikum shortnote kuliah maghrib Ustaz Afis Ibrahim di Surau Kg Gong Sekolah,Wakaf Tengah | Selasa | 22.3.2016
Kitab Ayyuhal Walad(Nasihat ke 16)

1.Carilah guru yg mursyid wahai anakku yg tercinta agar perangai yg buruk itu terpias.Guru yg mursyid ini dia menunjukkan akhlak yg mulia,jalan yg betul.

2.Guru mursyid ini dia sentiasa menunjukkan akhlak yg mulia.Bukan dalam kuliah sahaja,malah di luar kuliah pun dia tunjuk jalan yg betul.Ni lah guru yg mursyid.

3.Budak2 zaman sekarang sudah takde adab dan sama juga dgn org tua takde adab jgk dgn budak2.Hal ini sebab tidak hadir ke majlis2 ilmu yg di ajar oleh ustaz2.

4.Kita ni jgn sombong lah dgn Allah taala.Atas dunia ni tak mari dah rumah Allah,ats dunia ni buleh lah mu nk rasa besar lalu depan masjid.tapi di akhirat nanti mu jawab lah di hadapan Allah sebab apa dulu mu sombong sngt sampai xsempat nk singgah rumah Allah.


5.Ulama' ni adalah pewaris para Nabi.Jadi kita kena ikutlah ulama2..Tapi hari ni org sudah tolak ulama,sudah hina ulama,kata ulama tidak boleh campur hal ekonomi.

6.Allah ada kata dah dalam quran org yg tidak solat ni akan masuk ke dalam neraka Saqar.Ni Quran takmboh guna pakai.

7.Kita datang rumah Allah malam ni Allah catat dah.Org yg tidak mari Allah catat jugak.Ni boleh pahala mari malam ni.Bukan mari sia2 ni.

8.Ulama kata nak mari rumah org tu tengok keadaan dulu.Sama ada tuan rumah tu sibuk ke.Kat nk zohor mari rumah org,tuan rumah nk solat zohor.Jadi kena tengok masa dulu.

9.Jgn kita mengaku ni kita ni guru mursyid.Ulama dia tak mengaku yg dia ni alim. Ada Ulama' besar dulu dia ni mengaku yg dia ni bodoh,dia tak mengaku yg dia ni alim.

10.Allah kata ke Nabi Muhammad aku beri ilmu kpd mu adalah sikit jer.Tu Nabi,ni kita hok cap ayam jer mengaku alim doh.berat nanang sungguh.

11.Siapa yg merendahkan diri dia ,maka Allah akan angkatkn dia.siapa yg rasa diri dia hebat,maka Allah akan rendahkan dia.

12.Sikap guru mursyid ini dia berpaling dari dunia dan pangkat.Jenis tidak mengejar dunia dan pangkat2 di dunia.Tapi sekarang ni sanggup nak ke pangkat biar tinggal agama.Sanggup menyembunyikan hukum2 Allah kerana takut dilucutkan jawatan.

13.Jangan berngaji lah dgn guru yg menyembunyikan kebenaran.Carilah guru yg menyatakan kebenaran.Ni baru guru mursyid.

14.Ulama kata belajarlah selagi ilmu itu tidak sesat,teruskan belajar.Jgn tunggu ustaz turun dari langit baru nak belajar.Lepastu bodoh sampai masuk lubang kubur.

15.Tokguru ni dia jenis makan tak banyak.Tokguru juga dia cakap tak banyak.Sedikit tidur,ni tokguru pukul 12 tengahari baru bangun,air liur setepek.tu bukan tokguru,tu tok garu.

16.Orang yg byk tidur ni dia fakir akhirat.sepatutnya dia boleh bangun dia boleh buat ibadat,boleh buat tahajjud.Tu lah kata fakir akhirat.Bangun lewat dah lepastu makan,buang air besar pulak.padan takde buat ibadat dah.

17.Kita buat ibadat ni jangan kabo ke oranglah.biar Allah je tahu,bila Allah nk buka aib kita byk ibadah ni sampai masa org akan tahu jugak.Bila kabo ke orang maka habis situ je pahala kita buat selama ni.Tu yg syaitan nak 

18.Sunnah nabi ni dia kuat bersedekah.dan guru mursyid ni kuat sedekah.Contohnya ajak anak murid belanja dkt kedai ke,ajak makan kt rumah ke.ni tokguru masa nak bayar buat berzikir sampai anak murid sokmo bayar.

19.Orang tua zaman dahulu bila ada org minta sedekah utk bust kebajikan bagi selalu.Kalau anak tak kejutkan drp tidur marah selalu.Tapi ayah lening pesan ke anak kabo ke org minta sedekah tu ayah tidur.kedekut punya org lening.

20.Sebab kita rasa berat nk sedekah kerana dihimpit dgn dosa banyak.dan tidak yakin dgn janji Allah.dan tak dapat lah syurga Allah,sebab tak yakin.Allah janji dh siapa yakin dgn Allah maka dia beroleh syurga.sebab kita infaq ni di jalan Allah.

21.Balasan sedekah ni bukan Allah balas selalu.Bukan Allah balas dgn duit selalu,mungkin allah balas dgn beri kita kesihatan,selamatkn keluarga kita dari bencana,Allah murahkan rezeki.Jgn lihat Allah balas dgn duit sahaja.

22.sifat Qanaah ni rasa cukup dh apa yg Allah beri.ni sifat molek yg perlu ada dalam diri kita.dulu naik basikal je tapi lening ada kereta doh.bersyukur lah kpd Allah biar ada kereta kecil pun.
Wallahua'lam,Semoga Bermanfaat.

0 comments:

Post a Comment