My buzzzzing space

Tuesday, November 3, 2009

Mengecam Muka pada Gambar dengan Picasa 3.5


Baru-baru nie aku install satu software psl picture organiser nie...nie pun psl org umah aku yg nk edit2 gambo..dia mmg suka bab mngedit edit gmbar nie..so aku install lh picasa 3 nie..aku baru jer dok try2 explor2 nie.. satu yg best dia leh wat pengecaman gmbar by wajah..so aku nk kongsi kan ngan korang sumer..by de way, saper yg tkder picasa nie leh donload kat cni, picasa 3.5
Bile lepas je install, picasa nie akan scan sumer gmbr2 yg berada dlm PC korang. Kemudian picasa nie akan buat pengecaman wajah ke atas sumer gmbar2 tersebut. Pastu korang leh berikan nama kepada wajah2 tersebut
  
Klik add name --> masukkan nama --> enter --> klik new person --> ok
Setelah korang memberikan nama, Picasa akan menyusun wajah-wajah yang sama yang dijumpai. Setelah itu korang juga leh tekan kat ‘people’ utk melihat siapa yg berada di dalam nya. Bagi wajah yg tiada nama lagi, korang leh letak kan nama utk wajah tersebut.
time kasih kepada Dik Tiq selaku ank sedara aku yg mnjadi model di atas..huhu


Berdasarkan ape yg aku uji, kebanyakan tekaan Picasa adalah betul, cuma ada sebilangan kecil sahaja yang silap. Jika ada mana-mana wajah yang telah silap di tag oleh Picasa, korang boleh membuang tag tersebut dengan mudah.

0 comments:

Post a Comment