Wednesday, November 25, 2009

ubi dan hujan

Bile skang nie sume orang sibuk bercerita pasal banjir..pindah sana sini..air naik sana sini...matahari tidak muncul berhari hari...jalan di tutup sana sini..terbuktilah ia banjir melanda di waktu ini...aik dah cam puisi lak...bile tiba time camnie teringat lak kisah dulu2..time jer banjir camnie..atau pun dialek kampungku..time 'boh' nie...mendung jer cuaca...matahari pn segan menjelma..suhu pun sejuk memanjang...time tu lah perut nie lapar jugak memanjang..so, masa tu hidangan paling favourite yang dibuat oleh arwah emak adalah ubi kayu direbus dan dicicah dengan kelapa..





isi kelapa atau nyiur tu diparuk dan di gaulkan dengan gula..fuuuhh..mmg marvelous lah..sedap tuu..selain ubi rebus, ubi 'keling' (aku pn tak tau asal nama dia cmtu...myb psl wrna itam tu kot) juga menjadi santapan...ubi nie direbus dan d makan camtu jer...



n last pelengkap kepada dua hidangan tersebut adalah semestinya secawan kopi panas...



mmg cukup ideal...ini lah makanan aku time kecik2 dulu...org kampung katakan..korang len lah..mkn pizza time hujan2 kot...ahaks..ubi nie dah menjadi sinonim dengan musim banjir pada zaman aku kecik2 dulu...tp skang nie....emmm...cari ubi lah nnt.. rebuss...
bestnyeer..

0 comments:

Post a Comment